Jeżeli zakupiliśmy pracę bez oprawy, możemy zlecić jej wykonanie lub podjąć się tej czynności samodzielnie. Nie jest to sprawa wyjątkowo trudna, dobrze jednak wiedzieć czego unikać i z jakich materiałów najlepiej korzystać.

KROK 1 - plan
Zanim rozpoczniemy proces oprawy, należy zastanowić się nad efektem końcowym, jaki chcemy uzyskać. Czy do naszej pracy chcemy użyć passe partout? Jaką preferujemy ramę, aluminiową czy drewnianą? Wąską czy szeroką? Prostą czy ozdobną? Są to pytania na które nie ma oczywiście jednej odpowiedzi. Każda grafika jest inna, ma indywidualny charakter, którego cząstkę mamy nadzieję nadać swojemu wnętrzu.  Zwracajmy uwagę na kolory występujące w pracy, szczególnie te, które zostały tylko lekko zaakcentowane. Wtedy odpowiedni dobór passe partout podkreśli i wyłoni z naszego dzieła istotne szczegóły. Częściej pasują wąskie i delikatne ramy, które nie narzucają się na pierwszy plan, ale wiele zależy również od panującego stylu w naszym mieszkaniu, do którego też musimy się jakoś odnieść.

Zanim rozpoczniemy oprawę postarajmy się odpowiednio przygotować.  Zadbajmy o wygodne miejsce pracy, czyste i suche.  Z racji, że będziemy dotykać grafiki przy jej mocowaniu i przenoszeniu, warto uważać by nie pozostawić trudnych do usunięcia śladów palców. Bezpiecznie byłoby użyć np. bawełnianych rękawiczek.



KROK 2 – passe partout
Jeśli zdecydowaliśmy się na zastosowanie kartonowej ramki do naszej oprawy – to bardzo dobry krok dla ochrony grafiki. Oprócz walorów estetycznych, jakie pozwala uzyskać, izoluje oprawiany obiekt od szyby, do której z pewnością nasza praca się nie przyklei.
Najczęściej spotykana postać passe partout to ramka z prostym, prostokątnym otworem. Czasem zdarza się jednak, że dla lepszego efektu końcowego wybiera się kształt owalny lub jeszcze inny, bardziej wymyślny. Chcąc nadać swojej pracy oryginalności, możemy pokusić się o wybór nietypowego rozwiązania, które zostanie wykonane na wymiar, pod indywidualne wytyczne.

Najczęściej spotykamy passe partout z jasnym, białym rdzeniem, jednak warto pamiętać o dostępności ramek z przekrojem w innym kolorze. Może on dodatkowo podkreślić szczegóły i nadać większej głębi. Poniżej prezentujemy przykładowe grafiki (pochodzące z Internetowej Galerii Sztuki Artpower) z użyciem passe partout z czarnym rdzeniem.
Po lewej:
Magdalena Willems-Pisarek,
Łąka
Źródło: Galeria Sztuki Artpower


Po prawej:
Alicja Habisiak Matczak, Ucieczka w zmienność światła
Źródło: Galeria Sztuki Artpower


Jak dobierać wielkość passe partout?

Kartonową ramkę należy dobrać według wielkości posiadanej grafiki, która powinna być nieco większa aniżeli otwór w passe partout, tak aby nie było widać zastosowanego mocowania do pleców oprawy. To o ile praca powinna być większa zależy od tego ile jej brzegu chcemy/możemy zakryć. Wymiary zewnętrzne passe partout muszą być zgodne z wielkością ramy.


 
KROK 3 – plecy oprawy
Oprawiany obiekt powinien być przymocowany do pleców o wymiarze pasującym do zakupionej ramy. Wszystko musimy dokładnie przymierzyć i delikatnie oznaczyć sobie np. ołówkiem miejsca rogów pracy we właściwym położeniu.

Co na plecy?
Przy wartościowych obiektach zalecamy profesjonalne rozwiązanie, w pełni bezpieczne dla grafiki. Odpowiednim materiałem będzie tektura bezkwasowa Corri-Cor®. Jej wierzchnie warstwy pokryte są białymi wkładkami, w 100% z alfa celulozy oraz powłokami odpornymi na wilgoć. W swoim składzie nie posiada wybielaczy optycznych. Dlaczego to takie ważne? Stosowanie materiału o najwyższych właściwościach sprawia, że nie oddziałuje on negatywnie na obiekt i nie spowoduje jego zżółknięcia z czasem. Dla wygody Klienta, tektura występuje w gotowych, standardowych wielkościach lub docinana jest na indywidualne zamówienie.

KROK 4 – osadzanie obiektu na plecach
Zdecydowanie unikajmy korzystania ze zwykłych taśm biurowych, które powodują żółknięcie a także niszczą grafikę poprzez stały kontakt z klejem. Istnieją rozwiązania, które pozwalają uniknąć bezpośredniego klejenia pracy i są neutralne w kontakcie z obiektem.

Rozwiązanie 1: Narożniki (kornery) do zdjęć. Bardzo wygodny sposób na zamocowanie grafiki we właściwym miejscu, bez styczności z klejem. Kornery naklejamy na tekturę a pracę delikatnie wsuwamy w ich rogi.



Rozwiązanie 2:
Paski montażowe z mylaru. Polecane w szczególności do większych prac, gdzie będzie nam je łatwiej wykorzystać w kilku miejscach a nie tylko w narożnikach. Paski w sprytny sposób łączą w sobie papier bezkwasowy (a więc odporny na starzenie), i wysokiej jakości taśmę samoprzylepną, która nie ma żadnej styczności z pracą. Dostępne w wersji o długości 10 i 30 cm, mogą być łatwo docinane na potrzebną wielkość.


KROK 5 – złożenie w ramie i wieszanie
Kiedy nasz obiekt jest już bezpiecznie osadzony na plecach, wystarczy już tylko włożyć całość do posiadanej ramy i gotowe do wieszania! No właśnie! Czy wiesz już jak to zrobić najlepiej?

Jeżeli jesteś miłośnikiem lub miłośniczką dużej ilości prac wieszanych na ścianie – polecamy stosowanie systemów galeryjnych opartych na listwach do obrazów.
Jak-powiesic-obrazy-bez-wiercenia

Jeżeli planujesz powiesić obrazy na poddaszu, polecamy rozwiązanie dedykowane do pochyłych ścian.
W pozostałych przypadkach zachęcamy do zapoznania się bliżej z różnego rodzaju zawieszkami i zaczepami, służącymi do wieszania obiektów.
 
Uwaga: Przykłady grafik wykorzystanych w powyższym artykule pochodzą
z Internetowej Galerii Sztuki Artpower.pl

Powiązane produkty

Ramki na zdjęcia

Aluramy skręcane

36,90 zł
materiał: aluminium / plexi / płyta HGF grubość plexi: 1 mm grubość płyty HDF: 3 mm wymiary profilu: 0,6 cm x 1,7 cm Czas realizacji: 7 dni roboczych
Narzędzia pomocnicze i materiały montażowe

Narożniki do zdjęć

1,66 zł
Kornery fotograficzne dostępne są w zestawach po 4 sztuki lub w większych opakowaniach.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.
Produkt dodany do ulubionych
Dodano do porównania